In de onlangs gepresenteerde Fiscale beleids- en uitvoeringsagenda 2025 stelt het kabinet ingrijpende fiscale maatregelen voor. Eén daarvan is de invoering van een nieuwe pseudo-eindheffing op niet-emissievrije auto’s die verstrekkende gevolgen heeft voor werkgevers.
Het kabinet wil dat alle auto’s die vanaf 2027 door werkgevers aan werknemers ter beschikking worden gesteld voor privégebruik, volledig emissievrij zijn. Om dit te stimuleren, wordt er een extra pseudo-eindheffing ingevoerd:
📌 52% loonbelasting over de fiscale bijtelling voor het privégebruik van een fossiele auto. Deze heffing komt bovenop de bestaande bijtelling voor de werknemer én is niet verhaalbaar op de werknemer.
Voor werkgevers betekent dit een aanzienlijke kostenverhoging. Maar er zijn nog veel openstaande vragen:
- Geldt de pseudo-eindheffing ook voor youngtimers (auto’s ouder dan 15 jaar)?
- Geldt de heffing alleen wanneer de auto ook privé wordt gebruikt? Wat als een werknemer achteraf toch >500 km privé rijdt?
- Is de datum van kentekenregistratie of bestelling bepalend?
- Komt er iets van een overgangsrecht?
Deze vragen worden naar verwachting beantwoord in het Belastingplan 2026
De pseudo-eindheffing zorgt in ieder geval voor financiële gevolgen voor werkgevers. Is dit wel haalbaar? Is het nog wel aantrekkelijk voor werkgevers om een auto ter beschikking te stellen op deze manier?
Is dit nog haalbaar voor werkgevers?
Wat vaststaat: de pseudo-eindheffing leidt tot forse extra lasten voor werkgevers. De vraag is dan ook gerechtvaardigd:
Is het voor werkgevers straks nog wel aantrekkelijk of verantwoord om een auto ter beschikking te stellen aan werknemers?
Let op: dit is een wetsvoorstel en dus nog niet definitief. Wil je hier meer informatie over of heb je hulp nodig bij het opstellen van deze schriftelijke melding? Neem gerust contact op met één van onze adviseurs: 0546760990.