Bestel nu nog jouw nieuwe bestelauto en bespaar € 15.000

In dit artikel
In dit artikel

Onlangs waren wij aanwezig bij  een interessante inspiratiesessie van Munsterhuis Zakelijk met als thema “De Toekomst van Zakelijke Mobiliteit”.

Tekst gaat verder onder de foto

De spreker deze avond was Maarten Bos van In Serious Business, specialist in maatwerk trainingen. Het was een interessante sessie, maar niet omdat de berichten leuk waren, want Daar kunnen we helaas niets meer aan veranderen, deze berichten zijn reeds ‘Wet’ geworden. Eén conclusie: Wil je minimaal € 10.000 besparen op jouw nieuwe bestelauto met dieselmotor? Zorg dan dat deze voor 31-12-2024 geregistreerd is.

  • Een automerk moet over al hun verkochte auto’s op een gemiddelde co2 uitstoot uitkomen. Tegenover bijvoorbeeld een verkochte VW Golf GTI moet Volkswagen meerdere elektrische auto’s verkopen om op dit gemiddelde co2 niveau uit te komen. Dat geldt voor ieder merk over de hele linie van hun wagenpark programma, ook als ze bestelauto’s in het programma hebben.

 

Merken stoppen met populaire types van hun auto’s:

  • Ford stopt in 2023 met de productie van de Ford Fiesta. Het model past niet meer in de toekomstvisie van Ford dat vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s wil produceren. Een model dat meerdere jaren de titel ‘best verkochte kleine auto van Europa’ opleverde.
  • Volkswagen stopt met de productie van de Transporter T6, al jaren een zeer populair model bestelauto. Wil je er nog één op diesel? Wees er dan snel bij! De huidige generatie Transporter gaat in de zomer van 2024 uit productie, maar door de populariteit van de bus en alle tekorten zijn alle geplande exemplaren schijnbaar binnenkort al vergeven. Volkswagen gaat met Ford de samenwerking aan voor een nieuwe, elektrische bestelauto.

 

Bestelauto

 

BPM vanaf 2025

  • Vanaf 1 januari 2025 moet BPM worden betaald over bestelauto’s. De wijze van BPM berekening is; de vervuiler betaald. Terwijl uit meerdere studies blijkt dat een moderne dieselmotor schoner is, zet Europa toch in op elektrificatie.
  • Tot en met eind 2024 wordt de BPM berekend over de aanschafprijs. Vanaf 2025 wordt deze berekend over de CO2 uitstoot, net als bij personenwagens. Dit is 66,90 euro per gram CO2. Een Opel Combo stoot 139 gram uit, wat resulteert in 9.300 euro BPM. De Renault Trafic stoot 184 gram uit, wat een bonnetje van 12.310 euro oplevert. Terwijl je bij een VW Crafter tussen de 14.000 en 24.000 euro uit zal komen! Hoe hoger of zwaarder het model hoe extremer de CO2 uitstoot.
  • De restwaarde van de bestelauto wordt niet hoger. De export is al behoorlijk opgedroogd omdat ook in het Oostblok invoerbeperkingen zijn en in Afrika niemand zit te wachten op de complexe techniek van onze “schone” bedrijfswagens.

 

Zero emissie zone

Veertien steden in Nederland hebben al formeel aangekondigd in 2025 een zero-emissiezone in te voeren. Naar verwachting loopt dat aantal rond de zomer op tot ongeveer dertig, verspreid over heel Nederland. Concreet betekent dat dat er in hun stad op termijn alleen nog volledige uitstootvrije bestelbussen en vrachtwagens rijden. Ook de binnenstad van Enschede is per 2025 een zero emissie zone.

Overgangsrecht

De zero emissie norm gaat in per 2025 en kent de volgende uitzonderingen;

  • Jouw bestelwagen met Euro 5 mag tot en met 2026 in een zero-emissiezone komen.
  • Rij je een bestelwagen van 2015 of nieuwer dan zal dit waarschijnlijk een Euro 6 zijn en ben je tot en met oudejaarsdag 2027 welkom in zero-emissiezones.
  • Neem je een nieuwe bestelwagen in gebruik na 31 december 2024, mag je de volgende dag niet meer in de milieu zone rijden! Dus dan heb je net een berg aan BPM belasting betaald en dan mag je er ook nog eens op heel veel plekken niet mee rijden.

ZE-Zones

Wijziging B rijbewijs elektrische bestelauto

Met een B rijbewijs mag je normaal gesproken een bestelauto besturen tot 3500 kg. Daar komt een uitzondering op (met de nodige voorwaarden overigens) waarbij je met een B rijbewijs een bestelauto tot 425 kg mag besturen indien de bus volledig elektrisch is.

Meer over vrijstellingen en ontheffingen

 

Wat is slim?

  • Mocht jouw wagenpark in 2024 of 2025 aan vervanging toe zijn, haal dit traject dan naar voren. Het is nog steeds interessant een bestelauto op diesel te rijden, maar dan is het raadzaam (om de BPM te besparen besparen) dat deze voor 1-1-2025 worden geregistreerd.
  • Wil je nog een bestelauto op diesel, dan moet je deze nu bestellen. Nu bestellen betekent bij veel merken levering in 2024. Voor de VW Transporter geldt zelfs dat je er nu bij moet zijn.
  • Munsterhuis heeft in samenwerking met Renault nog een goede beschikbaarheid van (diesel) bestelauto’s en kunnen vanuit voorraad leveren. Dit levert nu al voordeel op en je kunt direct rijden.
  • De binnenstad van Enschede wordt vanaf 2025 een emissie vrije zone. Maar; heb je een bestelauto die voor 1-1-2025 is geregistreerd en Euro 6 is, geldt overgangsrecht. Je mag dan nog tot 1-1-2028 in de binnenstad komen.
  • Nu overstappen op een elektrische auto is een overweging. Op de aanschaf van een elektrische bus zit tot € 5.000 subsidie. Er zit nog 15 miljoen in de pot, dus deze kan nog worden benut.
  • Het is zinvol om na te denken over hoe je jouw wagenpark gaat vervangen en of je dit mogelijk naar voren moet halen. Indien je bijvoorbeeld vijf nieuwe bestelauto’s nodig hebt, kan gekozen worden voor 4 auto’s op diesel en één op elektrisch om alvast te wennen aan elektrisch rijden.
  • Er komen veel nieuwe elektrische bestelauto’s op de markt die een bereik krijgen van zo’n 500 km en ook een behoorlijk trekgewicht krijgen.

 

Munsterhuis zakelijk

Wil je advies over jouw wagenpark en hoe je dit met alle nieuwe regels nu het beste in kunt richten? Neem dan contact op met Munsterhuis Zakelijk. Bij Munsterhuis Zakelijk kun voor alle merken terecht als mobiliteitspartner. Zowel voor personen- als bestelauto’s.

Meer over:

Delen via: