Rechtspraak: Land Cruiser niet uitsluitend geschikt voor goederenvervoer

Indien een bestelauto uitsluitend geschikt is voor goederenvervoer gelden niet de bijtellingsregels volgens het autokostenforfait. Wordt er toch privé gereden? Dan geldt niet bijvoorbeeld 25% of 22% bijtelling over de fiscale waarde maar moet uitgegaan worden van het aantal privé kilometers maal de werkelijke kilometerprijs.

tekst gaat verder onder de foto

Wanneer is er ook weer sprake van ‘uitsluitend geschikt voor goederenvervoer’? Kijkend naar aard of inrichting vallen vier categorieën van bestelauto’s onder deze noemer.

  • De bestelauto waarvan de bijrijdersstoel is verwijderd en de bevestigingspunten van de bijrijdersstoel zijn weggeslepen of dichtgelast,
  • De bestelauto waarvan het vloeroppervlak van de laadruimte 90% of meer bedraagt van het totale vloeroppervlak en de inhoud van de laadruimte 90% of meer is van de totale inhoud,
  • De bestelauto die qua grootte niet in een parkeergarage past én voorzien is van stellingen én waarvan de bijrijdersstoel functioneel is aan het laden en lossen van de goederen,
  • De bestelauto die vies en stoffig is en waarvan de bijrijdersstoel functioneel is aan het laden en lossen. Het moet gaan om ernstige vervuiling of stank die niet gemakkelijk te verwijderen is met wassen en stofzuigen.

Dit zijn de vier basis inrichting eisen. Uit jurisprudentie kunnen nadere en/of andere opvattingen gelden. Laat je in ieder geval altijd goed informeren.

Rechtszaak onjuiste toepassing

De directeur van een tuinbouwbedrijf reed in een Toyota Land Cruiser. De directeur had de regeling uitsluitend geschikt voor goederenvervoer toegepast. Bij een controle van de Belastingdienst heeft de inspecteur zich op het standpunt gesteld dat de auto niet voldoet aan de gestelde eisen en correctieberichten opgelegd plus een verzuimboete. Het gerechtshof Den Haag heeft de inspecteur in het gelijk gesteld.

Wat was er aan hand?

De directeur had de Land Cruiser mede voor privé doeleinden ter beschikking. De fiscale waarde van deze Toyota bedraagt € 94.191.  De directeur beschikte daarnaast niet over een privé auto. Er werd geen bijtelling wegens privé gebruik bij zijn loon opgeteld. De Belastingdienst heeft een boekenonderzoek gedaan een naheffingsaanslagen loonheffingen opgelegd en verzuimboetes.

Gerechtshof

Bij het hof (ECLI:NL:GHDHA:2022:33) draaide het vervolgens om de vraag of er terecht bijtelling voor privé gebruik in aanmerking is genomen door de Belastingdienst.

Het hof vindt de aangevoerde feiten en omstandigheden onvoldoende om te spreken van een bestelauto die uitsluitend gericht is voor goederenvervoer. Uit de uitspraak blijkt dat de directeur ook heeft aangevoerd dat de auto in het kentekenregister staat geregistreerd als bestelwagen met inrichtingscode opleggertrekker maar dat is volgens het Hof onvoldoende.

Uit foto’s van de auto blijkt ook niet dat de auto uitsluitend geschikt is voor goederenvervoer. Wel blijft uit de foto’s dat de auto over vijf zitplaatsen beschikt.

De Belastingdienst heeft volgens het Hof terecht naheffingsaanslagen opgelegd.

Wat betekent dit voor het tuinbouwbedrijf?

  • Een naheffingsaanslag over het kalenderjaar 2017 van € 12.155 plus € 938 belastingrente en € 180 verzuimboete
  • Een naheffingsaanslag over het kalenderjaar 2018 van € 22.400 plus € 833 belastingrente en een verzuimboete van € 320
  • Totaal dus € 36.826!

Tip Persaldi:

Heb je als directeur, of hebben jouw werknemers, een (bestel)auto ter beschikking en tel je deze niet bij of houdt je geen sluitende kilometeradministratie bij? Laat je dan goed informeren want wij zien regelmatig naheffingen met dit soort bedragen en zelfs fors hoger opgelegd worden.

Meer actualiteiten

Preboarding nieuwe medewerkers

Preboarding nieuwe medewerkers

Nieuwe functionaliteit binnen Loket.nl. Nog heel even wachten, en dan is het zover! Een veelgehoorde wens van gebruikers gaat in vervulling. Het...